Cara 1


Cara 1



Capitells nº 3a i 3b
Capitells del Nou Testament

Conjunt de dos capitells historiats amb escenes del Nou Testament, referides a diversos episodis didàctics del naixement i infància de Jesús.

Les sis cares visibles del conjunt s'identifiquen en la descripció de la forma següent:.

Cara 1
LA ANUNCIACIÓ.
Orientada a nord, presenta un àngel anunciant a Maria que serà mare de Jesús, espisodi narrat a l'Evangeli de Lluc, 1:26-38 i també en alguns evangelis apòcrifs, com el Protoevangeli de Sant Jaume, del segle II, i també a l'Alcorà.

Entre els dos personatges apareix un element vegetal, possiblement florit.

A la part superior dreta de Maria, i formant part també de la següent cara del capitell, apareix una au que toca lleument amb el bec la galta de Maria, probablement una representació, segons la simbologia tradicional, de l'esperit sant.

Al claustre de Sant Pere de Galligants s'hi pot veure un capitell amb la mateixa temàtica, romànic, i una composició semblant.


Cara 2
EL NAIXEMENT.
El centre de l'escena és ocupada per Maria, reclinada sobre el llit en el que acaba d'infantar, i darrera seu, Josep, a les mans del qual és representat un element que possiblement simbolitzi la vara florida.

Més enllà, en un llit, l'infant Jesús, embolcallat tradicionalment, i acompanyat, segons la tradició transcendida dels evangelis apròcrifs, per una mula i un bou.

Als peus de l'escena, i com element comú entre aquesta i la següent cara del capitell, apareix un gos. Malgrat el detall de l'escena en allò que es refereix al mobiliari i altres elements, no apareix cap referència a l'escenari en el que té lloc l'escena.

Al claustre de Sant Pere de Galligants s'hi pot veure un capitell amb la mateixa temàtica, romànic, i una composició semblant.


Cara 3
L'ANUNCIACIÓ ALS PASTORS.
En aquesta escena, un àngel anuncia als pastors la bona nova del naixement de Jesús. L'escena, composta per un àngel a la part superior dreta, i dos pastors, inclou diversos caps de bestiar -cabres, ovelles..-, i a l'extrem inferior esquerra, com element comú entre aquesta i l'anterior cara, un gos en primer terme.

Aquests pastors, habillats segons l'època, estan representats, possiblement, sonant instruments musicals, de forma semblant a com són interpretats en altres representacions romàniques i gòtiques primerenques.


Cares 4-5
L'ADORACIÓ DELS REIS MAGS.
La representació de l'escena figura en dues cares del capitell. L'estructura segueix els cànons del segle XIII en allò que es refereix a que els mags vesteixen mantells reials i porten corones, i mostren els seus presents en recipients luxosos que se suposa fets de metalls preciosos.

Dos dels treis reis i les montures corresponents, simbolitzades per tres caps de cavall, ocupen una de les cares. També en aquesta ocasió se segueix la forma més freqüent de representació: un dels dos reis drets -els d'aquesta cara- mira a l'altre tot mostrant-li l'estel que els ha guiat.

La Cara 5 mostra el tercer rei, -de fet, el primer- agenollat en actitud d'ofrena i adoració, també seguint el cànon imperant a l'epoca, davant una Verge Maria, en aquesta ocasió coronada, que li presenta el nen Jesús damunt els seus genolls.

Aquest rei, en presència de l'infant, porta la corona a la mà. Les tres cares d'aquest capitell, que corresponen a les cares 4, 5 i 6, a diferència de les del primer capitell, estan coronades per una decoració considerablement treballada seguint el gust gòtic.

Al claustre de Sant Pere de Galligants s'hi pot veure un capitell amb la mateixa temàtica, romànic, i una composició semblant.


Cara 6
LA FUGIDA A EGIPTE.
La sortida cap Egipte, fugint de la matança que preparava el rei Herodes, és esmentat a l'evangeli de Mateu 2:13-15, notícia breu que és ampliada amb múltiples anècdotes i miracles als evangelis apòcrifs, com el miracle del camp de blat o la palma dels justos.

A l'escena, Maria, asseguda damunt la burra, porta en braços, embolcallat, l'infant Jesús, mentre que Josep, amb una vara de la que porta penjats els estris, condueix l'animal.

En algunes representacions romàniques i gòtiques de l'escena, s'hi afegeix un àngel que guia el grup.

Aquest és un dels escassos capitells del claustre amb representacions antropomòrfiques.


Cares 1-2


Cara 2


Cara 2


Cares 2-3


Cara 3


Cara 4


Cara 4


Cara 5


Cara 6


Cara 6

Back-Index-Next