Per commemorar el 90è aniversari de l’artista Domènec Fita, que va celebrar el 10 d’agost 2017, es varen organitzar sis mostres a diferents espais expositius de Girona. L'objectiu és explicar l’obra de Fita, de manera transversal, i copsar la manera de fer l’artista i el seu ús de materials, així com la diversitat de temes tractats i els recursos i tècniques que ha anat abraçant al llarg de la seva dilatada carrera. (Ampliar) - Autoretrats. 1997. Oli sobre fusta.
La mostra del Museu d’Art, amb el títol "Divorcis amb la tradició", centra la mirada en el procés de creació de l’artista i presenta més d’una setantena d’obres, entre les quals destaca l’escultura en ferro de Sant Andreu i una selecció d’autoretrats, dibuixos i escultures així com maquetes i dibuixos preparatoris d’algunes de les seves obres d’encàrrec. (Ampliar) - Una sala de l'exposició "Divorcis amb la tradició".
Un dels fils conductors de l’exposició és l’autoretrat. Des dels inici, Fita es retrata a si mateix, i en defensa aquesta temàtica com a forma d’exploració i pràctica artística. Des dels primers autoretrats, en què es mostra al món com un pintor seguint les formes clàssiques dels grans mestres, fins als exercicis seriats de retrats, pictòrics o escultòrics, que evolucionen des del realisme a l’abstracció. (Ampliar) - Una sala de l'exposició "Divorcis amb la tradició". Els retrats –obres, blocs i dibuixos– es presenten contraposats als projectes d’obra d’encàrrec. L’escultura de Sant Benet pel Monestir de Montserrat (1961) i l’escultura de l’Abat Oliva per Vic fan evident que Fita veu de les fons pròpies per a plasmar els rostres i formes en les escultures d’ambdós personatges. Però, també, que beu de les fonts de la tradició i que el seu treball, en l’obra d’encàrrec de temàtica religiosa, suposa un estudi profund del tema i una recerca sobre les materials. L’exposició presenta diverses maquetes –en paper, en ceràmica i en guix– d’ambdues escultures, en una clara aposta per presentar el procés creatiu de l’artista. (Ampliar) - Llibretes amb esboços. És en aquesta línia que es presenta també un projecte d’obra singular: el projecte de grup escultòric per la Porta dels Apòstols de la catedral de Girona. Una idea que Fita tenia en ment des del 1986 i que acabarà materialitzant, si bé com a projecte, vuit anys més tard, com a proposta per a presentar en l’exposició Fita 50 anys d’art integrat, celebrada al Palau Robert l’any 1994. Un encàrrec imaginari que tenia la voluntat de ser, i resulta ser-ho, un exemple de la teoria, defensada per Fita, de la integració de l’art modern en l’arquitectura precedent. Del projecte se’n conserven els dibuixos i maquetes en guix que testimonien la complexitat i el treball de conceptualització d’una obra de conjunt. (Ampliar) - Una sala de l'exposició "Divorcis amb la tradició".
Confrontat amb aquest projecte, es presenten una selecció d’escultures de Fita, des del 1972 fins la dècada del 2000, que de nou relacionen i mostren les interaccions entre l’obra lliure amb l’obra d’encàrrec, i fan evident l’interès de l’artista per l’exploració de diversos materials, formes i volums, allunyat de modes i corrents.
(Ampliar) - Caps. 2002. Maquetes en cartolina per a l'escultura del bisbe Oliba. (Ampliar) - Autoretrats. 1988. Terra cuita. (Ampliar) - Autoretrats. 1988. Terra cuita. (Ampliar) - Una sala de l'exposició "Divorcis amb la tradició". [Més informació i imatges]--------------- |
(Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita. (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita. (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita. (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita. (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita. (Ampliar) - Sant Andreu (detall). 1961. Ferro forjat. (Ampliar) - Sant Andreu. 1961. Ferro forjat. (Ampliar) - Autoretrat. 1947. Oli sobre tela. (Ampliar) - Autoretrat. 1956. Tinta xinesa sobre paper. (Ampliar) - Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper. (Ampliar) - Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper. (Ampliar) - Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper. |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |