Centre Bonastruc ça Porta
De l'1 de desembre 2011 al 31 de gener 2012.

Cent llums a Casale Monferrato

L'antiga comunitat jueva de Casale Monferrato (Piemont) fou creada el 1492 amb l'arribada de població jueva expulsada dels regnes hispànics, i amb els segles va esdevenir un punt de referència fonamental per al judaisme italià. La primera sinagoga va ser inaugurada el 1595, i l'edifici actual és una esplèndida mostra del barroc piemontès. La sinagoga i tota la comunitat jueva de Casale van patir els terribles estralls de l'ocupació nazi i van còrrer el perill de ser aniquil·lades i destruïdes. Però un cop més, van sobreviure a l'adversitat.

Ampliar
(Ampliar)

L'artista italià Antonio Recalcati, seduït per la bellesa de la sinagoga barroca de Casale Monferrato va mobilitzar, ara farà vint anys, una colla d'amics artistes i dissenyadors, italians i francesos, jueus i no jueus, per tal de crear làmpades Hanukkà, i va reunir un centenar de peces artístiques que en la seva diversitat de formes donen un nou sentit a una vella tradició, i són un bellíssim símbol de l'efecte del ressorgiment i l'expansió de la llum en la humanitat. El Museu d'Història dels Jueus acull una selecció d'aquesta col·lecció.

La mostra es complementarà amb les peces que formen part de la col·lecció permanent del Museu: la reproducció d'un dels objectes més antics catalans, l'anomenada "Hanukkia de Puigcerdà" (segles XIII-XIV), feta de ceràmica grisa, així com les dues làmpades originals del segle XIX (una marroquina i l'altre askenasita) totes dues confeccionades amb un acurat treball en el bronze, o la més contemporània, creació de l'artista novaiorquesa Ann Sperry (anys 80 del segle XX).

Amb la col·laboració de: Fundació Arte, Cultura e Storia ebraica. Casale Monferrato. Comissària: Claudia de Benedetti

(Text de l'exposició)

Ampliar
(Ampliar)

Significació de Hanukkà

Hanukkà, l'anomenada Festa de les Llums o Festa de la Dedicació, és una celebració jueva que té els seus orígens als llibres Primer i Segon de Macabeus, que no formen part de la Tanakh, sinó dels llibres deuterocanònics. El miracle de les reserves d'oli per a un dia que en van durar vuit es descrigué per primer cop al Talmud.

Hanukkà marca la derrota de les tropes selèucides que havien provat d'impedir als jueus de practicar el judaisme. Judes Macabeu i els seus germans destruïren les forces dels selèucides i van rededicar el Temple de Jerusalem. Segons el Talmud (Gemara, Shabbat 21), acabada la guerra, els Macabeus tornaren a Jerusalem i varen trobar el Temple Sant profanat, con la menorà apagada, i amb oli ritualment pur suficient per encendre-la un sol dia. Varen tardar vuit dies en aconseguir més oli, però, no obstant, el poc que tenien va mantenir encesa la menorà durant tot aquest temps.

El ritual del festival commemoratiu marca l'encesa d'una espelma cada dia dels vuit dies de la Hanukkà mitjançant una espelma extra i especial anomenada shamash.

Amb la comercialització del Nadal cristià durant el segle XX i l'intercanvi de regals, el Nadal ha esdevingut la festa principal del món occidental. Després de l'establiment de l'estat d'Israel, Hanukkà va començar a servir, a més de com a celebració dels esforços del poble d'Israel per a sobreviure, com a festivitat d'intercanvi de regals que pogués funcionar com a alternativa al Nadal. Tanmateix, Hanukkà sempre ha tingut una especial importància festiva per als nens.


© fotografies: Fèlix Xunclà/Assumpció Parés

Back-Index

Ampliar
(Ampliar)

Ampliar
(Ampliar)

Ampliar
(Ampliar) Ampliar
(Ampliar)