La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

L'itinerari

Sortir de la ciutat de Girona per anar fins al castell de Sant Miquel és una ruta que permet descobrir una bona mostra del patrimoni natural, cultural i etnogràfic de les Gavarres. Travessant la vall de Sant Daniel, resseguint el curs del riu Galligants i els seus afluents i passant per un paisatge esquitxat de bosquets i petits conreus, us endinsareu a l'espai natural protegit de les Gavarres per ascendir al puig de Sant Miquel, des d'on podreu gaudir d'unes magnífiques vistes panoràmiques de gran part del territori gironí, des de l'Empordà fins als Pirineus.

Dades tècniques:
Dificultat: baixa. No cal equipament especial.
Distància: 10.0 km.
Desnivell pujada/baixada: 315 m.
Alçada: 395 m.
Durada: 2 h. 10 min.
Punt de sortida: monestir de Sant Pere de Galligants.
Optativament es pot sortir des del monestir de Sant Daniel.

Girona des de la ruta de Sant Miquel

(Ampliar) - Girona des de la ruta de Sant Miquel.

Sortida: el monestir de Sant Pere de Galligants

El monestir de Sant Pere de Galligants, que avui é seu del Museu d'Arqueologia de Catalunya Girona, és una excepcional obra romànica, que es va començar a construir l'any 966; l'església tal com la veiem avui va ser acabada el 1130.

És un edifici de tres naus amb creuer i quatre absis, amb un extraordinari claustre construït entre el 1154 i el 1190. Els capitells representen temes molt semblats als del claustre de la catedral de Girona. En alguns poden veure's representades escenes de la vida de Jesús mentre que uns altres tenen motius iconogràfics clàssics del romànic com lleons o sirenes.

Passar pel costat dels seus absis sol ser l'accés habitual a la vall de Sant Daniel, tot resseguint el curs del Galligants. Des d'aquest monument, anirem seguint el carrer amb direcció al monestir de Sant Daniel.

[+info: el monestir de Sant Pere]

Monestir de Sant Pere de Galligants. Al fons, campanar de Sant Feliu

(Ampliar) - Monestir de Sant Pere de Galligants. Al fons, campanar de Sant Feliu.

De Sant Pere a Sant Daniel

Començada la marxa, i seguint el curs del Galligants, poc abans d'arribar al monestir de Sant Daniel trobem a la dreta el pont del Bisbe, el més antic de la ciutat i l'únic pont medieval que queda dret a Girona. El Galligants, com a bon riu mediterrani, té un curs baix la major part de l'any, però en les èpoques plujoses recull les aigües de diversos torrents i rieres. A l'altra banda del pont es troba la font del Bisbe.

[+info: el monestir de Sant Daniel]

El pont i la font del Bisbe

(Ampliar) - El pont i la font del Bisbe

El monestir de Sant Daniel

(Ampliar) - El monestir de Sant Daniel

Absis i campanar del monestir de Sant Daniel

(Ampliar) - Absis i campanar del monestir de Sant Daniel.

Del monestir de Sant Daniel a la fàbrica d'en Saguer

Abandonem el monestir per un camí asfaltat que des de davant de la porta del monestir porta a les darreres cases de Sant Daniel i passa pel costat del cementiri (carrer del tambor Llucià Ansó). A uns 25 minuts, uns metres més enllà del cementiri de Sant Daniel, apareix una bifurcació. El desviament de la dreta porta en 300 m a la font del Ferro, una zona de pícnic amb taules i cadires de pedra situada a l'ombra que es recomana de visitar a la tornada.
Se segueix recte pel camí que puja a Sant Miquel, senyalitzat amb les marques blanques i grogues del PR C-195. Es passa pel costat de l'antiga fàbrica d'en Saguer, i es creua un petit pont.

El pont d'en Miralles

(Ampliar) - El pont d'en Miralles

Antigua fàbrica d'en Saguer

(Ampliar) - Antigua fàbrica d'en Saguer

El cementiri de Sant Daniel

(Ampliar) - El cementiri de Sant Daniel.

De la fàbrica d'en Saguer a Can Lliure

Passat el pont, s'agafa un sender de la dreta, amb molt pendent, que desemboca a una pista just quan passa per sota del pont de la variant de la N-II per Sant Daniel. Just passat aquest pont, apareix davant nostre l'escultura "Girona, llindar d'Europa" de Bonaventura Ansón.
Aquest tram és l’espai de transició cap als boscos del massís de les Gavarres, formats principalment per alzinars i arbustos mediterranis.

Masia de Can Miralles

(Ampliar) - Masia de Can Miralles

Camí a Can Lliure

(Ampliar) - Camí a Can Lliure

[+info: "Girona, llindar d'Europa"]

Girona, llindar d'Europa

(Ampliar) - "Girona, llindar d'Europa", de Bonaventura Ansón.

De Can Lliure a Cal Mistaire

De seguida, als 45 min, en passar la casa de can Lliure, el camí gira a la dreta, després a l'esquerra i torna a remuntar per un sender que cal seguir. Des de aquest punt es pot gaudir d'una extraordinària vista de la ciutat de Girona, amb la catedral en primer terme.
Abans d'arribar a la masia de Can Mistaire, a la dreta del sender, una indicació ens informa de la font d'en Mistaire, a 3 minuts per un camí en suau pendent.

Itinerari sobre Can Lliure

(Ampliar) - Itinerari sobre Can Lliure

Girona des de Can Lliure

(Ampliar) - Girona des de Can Lliure

[+info: la masia de Can Lliure]

La masia de Can Lliure. Al fons, la ciutat de Girona

(Ampliar) - La masia de Can Lliure. Al fons, la ciutat de Girona.

De Cal Mistaire a Can Micaló

Transcorreguts 50 min, el trajecte arriba a can Mistaire, antiga masia en ruïnes on es poden distingir encara el forn de pa, un forn de llenya o carbó, prestatges i una pica de pedra. Es continua pujant per una pista de més amplada.
Es troba, als 55 min, una nova cruïlla i es pren el camí que s'enfila a mà dreta entre uns murs de pedra seca. Uns metres més endavant s'observa una desviació a l'esquerra que baixa fins a la font Martina, gairebé sempre seca, on també podem observar una antiga cabana de pastor. Se segueix ascendint per un camí pedregós que arriba fins a la masia enrrunada de Can Micaló.

[+info: la masia de Cal Mistaire]

[+info: la font Martina i la d'en Mistaire]

Restes de la masia de Cal Mistaire

(Ampliar) - Restes de la masia de Cal Mistaire.

De can Micaló al castell de Sant Miquel

En deixar enrere les restes de can Micaló, s'arriba a un magnífic alzinar, on hi ha una cuidada àrea de picnic i esbarjo amb bancs i taules.
Uns metres més amunt, ja ens trobem al castell de Sant Miquel, a l'hora i escaig de recorregut. Aquest conjunt arquitectònic comprèn, bàsicament, un fossat fondo que envolta una torre i una ermita en ruïnes. Les restes més antigues del conjunt daten de l’època medieval.
Corresponen a una possible torre de guaita, a un tram de muralla i a una ermita amb absis poligonal i fortificat. L'ermita estava dedicada a Sant Miquel i va ser aixecada en estil gòtic a mitjan segle XV. El 1848, durant la guerra, les restes de l'ermita de Sant Miquel van ser aprofitades per bastir-hi dues torres de telegrafia òptica amb l’objectiu de disposar d’una xarxa de comunicació ràpida i segura.

[+info: la masia de Can Micaló]
El castell de Sant Miquel

(Ampliar) - El castell de Sant Miquel.

El Puig de Sant Miquel

La situació del lloc és estratègica: domina visualment les valls de Sant Daniel i Celrà, la part nord de les Gavarres, la plana del Ter, les Guilleries i, fins i tot, en dies clars, el Montseny i els Pirineus.
Per tornar a Girona es desfà el camí fins a trobar, ja prop de la ciutat, el punt on el PR C-195 marxa cap a l'esquerra, cap a la font del Ferro, per entrar a Girona tombant a la dreta resseguint avall el torrent del Galligants per sota del monestir de Sant Daniel fins al punt de sortida.

Camí de Sant Miquel

(Ampliar) - Camí de Sant Miquel

Àrea de picnic i esbarjo

(Ampliar) - Àrea de picnic i esbarjo

[+info: el castell de Sant Miquel]

Les Gavarres des del castell de Sant Miquel

(Ampliar) - Les Gavarres des del castell de Sant Miquel.

Observacions naturalistes

Durant tot el recorregut de l'itinerari es poden fer observacions de la flora i la fauna, canviant segons les àrees. En alguns indrets, uns rètols informen de les espècies animals o vegetals que s'hi poden trobar: a la cruïlla de la font del Ferro, informació sobre els amfibis de la Vall de Sant Daniel, a la font Martina, sobre els ocells de les Gavarres, a la zona de picnic del castell, sobre l'alzinar...

[+info: observacions naturalistes]

[Més imatges de l'itinerari]

Heura sobre una escorça de pi

(Ampliar) - Heura sobre una escorça de pi.