Absis de l'església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) Església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) Pentecosta. Pintura mural del mestre d'Osomort, del segle XII, procedent de l'església de Sant Joan de Bellcaire. Actualment s'exhibeix al Museu d'Art de Girona. Estava pintada al mur del temple amb la tècnica de pigments aglutinats amb calç viva. - (Ampliar) Detall del sistema constructiu de l'església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) Església de Sant Joan de Bellcaire. Columneta estriada d'un altar d'època romana reaprofitada per a la construcció de l'absis - (Ampliar) Detall de la façana de l'església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) [Galeria d'imatges] |
Bellcaire d'Empordà Església de Sant Joan de Bedenga (Bellcaire) L'origen de l'antic edifici cal situar-lo cap als segles V-VI. Inicialment era un antic mausoleu d'un personatge important i pertanyia al bisbat de La Bisbal. L'església, declarada Monument Històric Artístic nacional, s'anomena per primera vegada amb el nom de Sant Joan in Bedenga (1), en una butlla del papa Silvestre II de l'any 1002, en la que confirma la seva possessió per la Catedral de Girona. Absis de l'església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) L'edifici. Les reformes dels segle VII o VII sobre la primitiva construcció van afegir un absis i es va convertir en l'església parroquial. La transformació més important és d'època carolíngia, al segle X, com a església preroànica, una de les més destacades de Catalunya. Es varen construir les tres naus actuals, cobertes de voltes i comunicades per arcs de ferradura sobre pilars. Al segle XI es va afegir l'absis romànic amb decoració llombarda. Església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) La planta correspon a una construcció basilical de tres naus, la central coberta amb volta de canó i les laterals amb voltes de quart de cercle. Es comuniquen mitjançant dos arcs de ferradura a cada costat sostinguts per pilars. L'absis és semicircular amb volta de quart d'esfera i creuer. Aquest i les naus són d'època preromànica (segles IX-X), com també una absidiola de ferradura visible al costat nord, entre l'absis i el braç del creuer. Església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) Les pintures murals.
L'absis est` decorat amb pintures murals romàniques del segle XII, atribuïdes al cercle del Mestre d'Osormort. Es poden veure alguns fragments in situ, però la major part s'exhibeixen al Museu d'Art de Girona. Representen la Pentecosta i la Santíssima Trinitat. Església de Sant Joan de Bellcaire. A la dreta s'observa una columneta estriada d'un altar d'època romana reaprofitada per a la construcció de l'absis - (Ampliar) Les pintures de Bellcaire van ser trobades en la primera restauració de l'edifici entre el 1927 i el 1931, quan es va desmuntar el retaule barroc que tancava el semicercle absidal. Uns quants anys més tard, entre el 1932 i el 1934, els frescos van ser arrencats, traspassats a un suport i emmarcats. Del conjunt, avui només es conserven les pintures de la volta i les del primer registre del mur semicircular, que, en haver estat arrencades i traslladades sobre tela , han perdut la seva forma semicircular. En el Museu d'Art no s'hi troben totes les pintures conservades, ja que hi manquen dues figures d'apòstols que formen part de la col·lecció particular d'Antoni Batlló, a Barcelona. Pentecosta. Detall de la pintura mural del mestre d'Osomort, del segle XII, procedent de l'església de Sant Joan de Bellcaire. Actualment s'exhibeix al Museu d'Art de Girona. Estava pintada al mur del temple amb la tècnica de pigments aglutinats amb calç viva. - (Ampliar) A la part de la volta de l'absis hi ha representada la Trinitat: en el centre, l'Esperit Sant en forma de colom blanc nimbat; al costat dret, una figura asseguda i amb aurèola,que ocupa tota l'alçària disponible del lateral de la volta,i que l'aplanament de les pintures deforma de manera considerable. Cal suposar que una tercera figura ocupava l'espai restant a l'esquerra. Les figures de la Trinitat estan separades del registre inferior per mitjà d'un fris o sanefa composta per una successió de línies vermelles ondulades, sobre un fons blanc. Els motius de la sanefa són travessats per les llengües de foc irradiades pel colom de l'Esperit Sant que cauen damunt dels apòstols. Pentecosta. Detall de la pintura mural del mestre d'Osomort, del segle XII, procedent de l'església de Sant Joan de Bellcaire. Actualment s'exhibeix al Museu d'Art de Girona. Estava pintada al mur del temple amb la tècnica de pigments aglutinats amb calç viva. - (Ampliar)
Formalment, la línia domina en tota la composició. Dels rostres de perfil dels apòstols, en destaquen ben marcats el nas i la boca, i els ulls, resseguits amb una línia negra. Una taca vermella dóna joc i volum a les galtes. La forma de les mans i els peus del conjunt de les figures és rectangular i compacta: els dits de les mans són allargats, i els dels peus, només visibles els de Crist, que curiosament en té sis en el peu esquerra, són marcats per línies. Les vestimentes de les figures són de caràcter poc natural, molt geometritzades. Tot el conjunt fa una sensació d'immobilitat, el volum hi és poc present. Notes (1) L’etimologia del nom de Bellcaire la situen alguns autors en el preromà i fins i tot la relacionen amb una inscripció ibèrica trobada a Ullastret: Belbitinco (segle IV aC), que suposa un vell culte al déu Bel. Al segle IX apareix com a Bedenga i Bitinga. P. Pericay a "Catalunya Romànica" Vol. VIII, pag. 169. Esmentat a "Taüll", núm. 23, 2008. També es relaciona el topònim Bedenga amb un antic estany, dessecat al segle XVIII, conegut com a estany de Bedenga. - (Tornar al text) Bibliografia (Imatges base capçalera: Viquipèdia) |
Escut de Bellcaire d'Empordà Situació del municipi de Bellcaire d'Empordà dins la comarca del Baix Empordà Església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) Detall del sistema constructiu de l'església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) Interior de la nau de l'església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) Rosassa de l'església de Sant Joan de Bellcaire - (Ampliar) |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice | © Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |