La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Malgrat que durant segles els ciutadans de Girona es referien a la figura del penell de la Catedral, fins el 1960, com un àngel, en un principi es tractava d'una altra representació de caire religiós, la Fe, una figura també alada però amb els ulls embenats. Per la seva situació elevada, aquest detall va passar desapercebut. Durant la Guerra del Francès, sembla, va perdre el cap (una altra versió atribuïa la mutilació a un llamp) (1), per tant, el fet distintiu més evident eren les seves ales i tothom ho va associar a un àngel.

Acte oficial amb motiu de la col·locació de l'àngel nou al campanar de la Catedral. Entre els assistents a l'acte Mn. Taberner, l'alcalde Josep Bonet, el governador civil Víctor Hellín Sol, el bisbe Narcís Jubany i l'artista Ramon Carrera. 1968

(Ampliar) - Acte oficial amb motiu de la col·locació de l'àngel nou al campanar de la Catedral. Entre els assistents a l'acte Mn. Taberner, l'alcalde Josep Bonet, el governador civil Víctor Hellín Sol, el bisbe Narcís Jubany i l'artista Ramon Carrera. 1968. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona

L'Àngel que llueix actualment al cloquer major de Girona, el de la Catedral, és el tercer que s'hi col·loca. El 1959, quan es va finalitzar la façana principal de la Catedral, es va crear una comissió per dotar d'estàtues les fornícules buides. Aquesta comissió va determinar incloure en el pla de la construcció de les escultures la reparació de l'Àngel de bronze, creat pel calderer Ramon Salvatella el 1746, actualment al Museu d'Història de Girona.
El primer projecte era baixar-lo del campanar (2) i construir un cap per substituir l'original que s'havia perdut. L'estàtua va ser portada al taller dels germans Rueda, a la baixada de Sant Feliu. Allà es va poder contemplar i tocar l'Àngel que sempre s'havia vist tan enlairat. Un cop es va baixar es comprovà que el mal estat de l'escultura feia més operatiu substituir-la per una de nova, tot i que s'havia encarregat el projecte del cap a l'escultor Ramon Maria Carrera Savall, el qual ja hi estava treballant. El mateix Carrera va rebre l'encàrrec de la nova escultura, amb la condició que la nova figura havia de ser barroca i no d'acord amb les noves tendències.

Desmuntatge de l'Àngel de la Catedral. Retrat del fotògraf Josep Buil Mayral amb un dels cosins Rueda davant la porta dels Apòstols amb un dels braços de l'àngel retirat. 1960

(Ampliar) - Desmuntatge de l'Àngel de la Catedral. Retrat del fotògraf Josep Buil Mayral amb un dels cosins Rueda davant la porta dels Apòstols amb un dels braços de l'àngel retirat. 1960. CRDI - Ajuntament de Girona

Van ser promotors de l'obra el Capítol catedralici i Francesc Xavier Alberch, regidor de l'ajuntament de Girona entre 1955 i 1967 i industrial de la foneria que va fer donació del motlle de ferro; el Capítol per si sol no podia afrontar el cost total. La Diputació de Girona i l'Ajuntament subvencionaren l'obra d'acord amb les seves possibilitats, que en aquell temps eren bastant limitades. El canonge obrer de la Catedral, Josep Calzada, va realitzar una campanya entre els escolars i estudiants de Girona amb l'objectiu que aportessin una contribució econòmica de caràcter popular per pagar l'escultura. Tant ell com el seu successor en el càrrec, Ramon Baranera, tingueren un paper destacat com a impulsors i gestors de l'obra, així com el degà del Capítol, el Dr. Taberner. Jaume Marquès hi aportà l'assessorament històric i l'arquitecte Joan M. de Ribot l'assessorament tècnic.

Col·locació de la nova escultura de l'Àngel de la Catedral. Un grup d'escolars i curiosos observen l'Àngel abans d'ascendir-lo al campanar. 1968

(Ampliar) - Col·locació de la nova escultura de l'Àngel de la Catedral. Un grup d'escolars i curiosos observen l'Àngel abans d'ascendir-lo al campanar. 1968. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona

Obtinguts els motlles i contramotlles de ferro colat s'hagueren d'acoblar les vint-i-tres peces d'aram que havien de constituir el conjunt de l'estàtua. El reblat i la soldadura anaren a càrrec de l'industrial metal·lúrgic Pere Mollera Gudayol, que tenia el seu taller prop de la foneria Alberch. Es procurà que l'escultura tingu&oeacute;s un pes moderat a fi que pogués realitzar bé la seva funció de penell; finalment, l'escultura, de 1'85 metres d'alçària, pesa 120 quilos i com a penell, gira sense dificultat sobre un eix que pesa molt més que la imatge. Uns coixinets col·locats en la zona pectoral i uns altres prop de la base faciliten que l'estàtua es mogui a l'impuls del vent, assenyalant la seva direcció. Es desistí de daurar la imatge, i en canvi es preferí dotar-la d'enllumenat nocturn. L'enginyer Alfons Thió realitzà el projecte, que no s'executà per falta de disponibilitats econòmiques. Els treballs van començar el 1960 i van acabar el 18 de març de 1968.

Col·locació de la nova escultura de l'Àngel de la Catedral. Ascensió de l'escultura fins al cupulí del campanar. 1968

(Ampliar) - Col·locació de la nova escultura de l'Àngel de la Catedral. Ascensió de l'escultura fins al cupulí del campanar. 1968. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona

El dia 6 de juny de 1968, a les cinc de la tarda, l'estàtua del nou Àngel, col·locada al peu del campanar, va ser beneïda pel bisbe Jubany. Se li imposà el nom de Miquel en memòria del titular de la Capella que hi havia hagut a l'Ajuntament. Immediatament després de la benedicció l'estàtua va ser enlairada fins al seu pedestal definitiu.
A l'acte de benedicció van assistir-hi el governador civil Víctor Hellín Sol, l'alcalde Josep Bonet Cufí, el general governador militar, altres autoritats i molts gironins. Immediatament després de la benedicció, l'estàtua va ser enlairada fins al seu pedestal definitiu mitjançant corrioles i una bastida situada en la part superior del campanar. Els operaris de l'empresa constructora de Ricard Fina portaren a terme aquesta operació.
El 2003, en ocasió de realitzar obres de restauració del campanar, es considerà convenient repassar l'estàtua de l'Àngel, que ja feia 35 anys que estava col·locada al campanar. La intervenció anà a càrrec del tècnic en cromats Joan Ensesa i Roura, i es realitzà in situ. Va tapar esquerdes existents en la planxa de coure, i, la creu i el tub de suport, que estaven afectats per la corrosió, es tractaren amb pasta sintètica molt dura. S'engreixaren l'eix i els coixinets per facilitar el gir i es netejà de pols i excrements d'aus. Es va brunyir a mà i s'hi donaren tres capes d'un vernís alemany, tot plegat, un treball que durà tres setmanes.

Col·locació de la nova escultura de l'Àngel de la Catedral. Benedicció pel bisbe Jubany. 1968

(Ampliar) - Col·locació de la nova escultura de l'Àngel de la Catedral. Benedicció pel bisbe Jubany. 1968. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona


Notes

(1) - Totes dues opinions són versemblants. Durant la GUerra del Francès, mentre la ciutat va estar assetjada, al campanar de la Catedral s'hi apostaven uns vigies que observaven els moviments de l'exèrcit invasor, i alertaven el veïnatge, amb tocs convinguts de campana, dels perills de bombardeig. El Capítol no posà cap obstacle per facilitar aquest servei que comportava una certa seguretat a la població. També el temple estava obert per servir de refugi a la població civil durant els atacs de l'artilleria, i les capelles laterals del temple i el claustre serviren per acollir-hi malalts i ferits de guerra.
Però el que de cap manera varen admetre els capitulars va ser l'emplaçament de canons sobre la teulada de la seu, com pretenien els comandaments d'artilleria de Girona. Davant la insistència dels artillers els canonges acudiren al general Álvarez de Castro, i aquest comprengué i acceptà el seu raonament. Tanmateix la presència dels esmentats vigies en el campanar el podia convertir en objectiu dels atacants i la figura de l'Àngel era la més vistent i la més vulnerable. (Enric Mirambell, op. cit) -
Tornar al text

(2) - Algú proposà utilitzar un helicòpter, adduint que ho havien fet en un cas semblant en una població de l'entorn de Barcelona. El que formulava aquesta proposta comptava també amb l'espectacularitat de l'operació, que considerava molt interessant. Finalment l'estàtua es baixà amb els mitjans tradicionals de la corriola i les politges, operació que anà a càrrec del constructor Fina, que era el qui realitzava les obres de la façana. (Enric Mirambell, op. cit) - Tornar al text


Bibliografia

- "El tercer àngel de la catedral". Enric Mirambell i Belloc. Article publicat al "Diari de Girona" el 23/09/2012.
- "50 anys de l'àngel de la catedral". Enric Mirambell i Belloc. Article publicat al "Diari de Girona" el 03/06/2018.
- "El Ángel de la Catedral". Jaume Marquès, 1968. Article publicat a Revista de Girona núm. 44.


- Els àngels de la Catedral - Article històric dels tres àngels successius que ha tingut el campanar de la Seu gironina.

- "El secreto del ángel sin cabeza" - Article literari sobre l'àngel de la catedral publicat al programa de Fires de Sant Narcís de 1959.

Back

L'Àngel de la Catedral. 2006

(Ampliar) - L'Àngel de la Catedral. 2006. Jordi S. Carrera. CRDI - Ajuntament de Girona.

Treballs de retirada de l'Àngel de 1746. 1960

(Ampliar) - Treballs de retirada de l'Àngel de 1746. 1960. Josep Buil Mayral. CRDI - Ajuntament de Girona.

Obres de restauració del campanar de la Catedral dutes a terme entre gener i setembre de 2003. Neteja de l'Àngel a càrrec de Joan Ensesa. 2003

(Ampliar) - Obres de restauració del campanar de la Catedral dutes a terme entre gener i setembre de 2003. Neteja de l'Àngel a càrrec de Joan Ensesa. 2003. Jordi S. Carrera. CRDI - Ajuntament de Girona.

L'Àngel amb l'escultor Ramon Carrera, el calderer Pere Mollera i el fonedor Francesc Xavier Alberch. 1968

(Ampliar) - L'Àngel amb l'escultor Ramon Carrera, el calderer Pere Mollera i el fonedor Francesc Xavier Alberch. 1968. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona.

Col·locació de la nova escultura. Ascensió de la peça fins al cupulí del campanar. 1968

(Ampliar) - Col·locació de la nova escultura. Ascensió de la peça fins al cupulí del campanar. 1968. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona.

Ramon Maria Carrera mostra el primer esbós de l'Àngel de la Catedral de Girona. 1983

(Ampliar) - Ramon Maria Carrera mostra el primer esbós de l'Àngel de la Catedral de Girona. 1983. Joan Comalat Vila. CRDI - Ajuntament de Girona.

Col·locació de la nova escultura de l'Àngel de la Catedral. 1968

(Ampliar) - Col·locació de la nova escultura de l'Àngel de la Catedral. 1968. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.


Localització
41º 59' 15" N
2º 49' 35" E

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

Creat: 25/01/2023