El divendres 8 d'abril 2016 es va inaugurar l'exposició "3 Mosaics, 3 Museus. 140 anys dels mosaics romans de Bell-lloc (Girona)" al Museu d'Arqueologia de Catalunya, Sant Pere de Galligants. (Ampliar) - Mosaic de Paris i Afrodita (detall). L'exposició, organitzada per la seu de Girona i la de Barcelona del Museu d'Arqueologia de Catalunya, i pel Museu d'Història de Girona, va ser inaugurada pel director de l'Agència Catalana del Patrimoni Cultural, Àlex Susanna; el director del Museu d'Arqueologia de Catalunya, Josep Manuel Rueda, Ramon Buxó, responsable de la seu gironina de l'Arqueològic, el doctor David Vivó, i el regidor de Cultura, Carles Ribas, entre altres. (Ampliar) - Foto de grup abans de la inauguració de l'exposició.
L’any 1876, ara fa 140 anys, va tenir lloc el descobriment arqueològic més important que fins ara s’ha fet a la ciutat de Girona: un conjunt de tres mosaics a la masia de can Pau Birol (avui col·legi de Bell-lloc del Pla), d’una gran qualitat i enorme riquesa, i que es coneixen com el mosaic de Belélerofontes, el mosaic de Teseu i Ariadna i el mosaic del Circ. (Ampliar) - Hipòtesi de restitució de la zona dels mosaics. Dibuix David Vivó. (Ampliar) - Planta de la disposició dels mosaics i de la proposta d'estucturació de l'entorn, on es marquen els elements arqueològics coneguts. Dibuix de David Vivó.
L’objectiu principal de l’exposició és posar en relleu un conjunt de mosaics figurats d’època romana localitzats a finals del segle XIX i la primera meitat del XX a la masia de can Pau Birol (Girona). En aquesta s'explica la troballa i la història de la seva extracció fins al moment actual, al mateix temps que es parla de les diferents interpretacions i propostes de la seva ubicació dins la vil·la romana, i el simbolisme de les diferents escenes dels mateixos.
(Ampliar)
- Estratigrafia del muntatge del mosaic. L’exposició, que s’ubica al mig de la nau central de l’església de Sant Pere de Galligants, compta amb una recreació a escala real de la ubicació dels mosaics a la vil·la, d’un espai per a la interpretació de la iconografia i simbolisme de la temàtica dels tres mosaics, i un darrer espai interactiu i didàctic per conèixer a fons la tècnica de l’elaboració d’un mosaic i el seu procés de restauració. (Ampliar) - Els mosaics de Can Pau Birol en el moment del descobriment. Aiguada de Joan Serra i Pausas, 1876. Imatge de patrimoni.gencat.cat. El mosaic a les vil·les de Girona. El mosaic era, en època romana, una mostra de riquesa, que es combinava amb altres com la pintura o l'escultura. A Montfullà es conserva un mosaic geomètric en blanc i negre, però la varietat més gran la coneixem a la vil·la del Pla de l'Horta, a Sarrià de Ter, amb mosaics d'entre els segles I aC i II dC, amb diverses tipologies que van des de paviments de fragments de terrissa i calç, amb tessel·les (opus signinum) fins a plaques de marbre (opus sectile) i petites tessel·les policromes (opus tessellatum). (Ampliar) - La vil·la romana del Pla de l'Horta, a Sarrià de Ter
(Ampliar)
- Planta de la vil·la romana del Pla de l'Horta, a Sarrià de Ter. (Ampliar) - Visita a l'exposició. [Més imatges]--------------- |
(Ampliar) - Ramon Buxó, responsable del Museu d'Arqueologia de Catalunya - Girona. (Ampliar) - Àlex Susanna, director de l'Agència Catalana del Patrimoni. (Ampliar) - Josep M. Nolla, comissari de l'exposició. (Ampliar) - David Vivó Codina, comissari de l'exposició. (Ampliar) - Lluís Palahí Grimal, comissari de l'exposició. (Ampliar) - Carles Ribas, regidor de Cultura de l'Ajuntament de Girona. (Ampliar) - Sílvia Planas, directora del Museu d'Història de Girona. (Ampliar) - Vista de l'exposició. (Ampliar) - Vista de l'exposició. |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |