La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Entre l'11 de gener i el 12 de febrer de 2021, s'ha exhibit al Centre Cívic de Santa Eugènia de Ter - Can Ninetes, la mostra "Origami", amb peces fetes amb la tècnica de la papiroflèxia (Origami en japonès) per Jordi Pericot.
L'Origami és l'art japonès del plegament del paper; en japonès significa, literalment, "plegar" (oru) "paper" (kami). Pot definir-se com un art educatiu en què es desenvolupa la creativitat, prenent-la com a passatemps o aplicant-la fins i tot en les matemàtiques. Partint d'una base inicial (quadrats generalment, rectangles, triangles o altres formes) s'obtenen figures que poden anar des de senzills models fins a ninots de gran complexitat.
Els subjectes preferits per modelar són animals, altres elements de la natura, com flors, arbres, etc., i capses.

Jordi Pericot muntant al tauler les peces d'un joc d'escacs fet amb la tècnica de l'Origami

(Ampliar) - Jordi Pericot muntant al tauler les peces d'un joc d'escacs fet amb la tècnica de l'Origami.

Es poden fer figures diverses com vaixells, barrets, pingüins, ocellets, avions i gairebé qualsevol cosa que hom tingui traça de fer i imaginació de crear. L'única norma és que tot s'ha de fer doblegant; no es permet ni trencar ni enganxar, i tot ha d'estar fet d'una sola peça. Segons la filosofia oriental, l'origami aporta calma i paciència a qui el practica, característica comuna de bastantes teràpies basades en l'exercici manual.
Jordi Pericot també s'ha endinsat al mon dels retallables. N'ha creat de monuments i construccions (el Lleó del Mercat, els castells de Figueres i de Montjuïc de Barcelona, maquetes de refugis antiaeris, el pont del Dimoni...) i figures relacionades amb tradicions gironines, com els Manaies i les Vestes, els Reis d'Orient, el Caganer, etc. Conjuntament amb Jaume Prat ha publicat diversos llibres històrics ("Bombes sobre Girona", "Guia de la muralla de Girona", etc.).

Retallable del castell de Figueres

(Ampliar) - Retallable del castell de Figueres.

Senbazuru, conjunt de mil grues d'Origami unides per fils, fetes per Jordi Pericot

(Ampliar) - Senbazuru, conjunt de mil grues d'Origami unides per fils, fetes per Jordi Pericot.

Les mil grues de Sadako Sasaki. La instal·lació que més crida l'atenció a l'exposició és una barra de la que pengen quaranta fils amb vint-i-cinc grues cadascun. Un total de mil grues, de diversos colors, en les que Jordi Pericot va estar treballant durant un mes seguit.
Respon a la història de Sadako Sasaki (1943-1955), una nena japonesa que tenia 2 anys quan es van produir els bombardejos d'Hiroshima, on ella va néixer, l'agost de 1945. No va ser a prop de l'explosió nuclear, però al cap de 10 anys li van diagnosticar leucèmia. La seva malaltia es va atribuir als efectes bomba atòmica.
Segons la història popular, una amiga va explicar-li que en fer mil grues de paper es concedeixen els desitjos més profunds i ja a l'hospital va començar a fer-les per curar-se i aconseguir que tothom visqués en pau i sense guerres, però va morir quan només en portava 644. Les seves companyes de classe van completar la xifra de 1.000 després de la seva mort, i així aconseguir el senbazuru, el nom que es dóna al conjunt de mil grues d'Origami unides per fils. Un monument situat al Parc de la Pau de la ciutat recorda aquesta història.

Retallable d'un refugi antiaeri de la Guerra Civil. Part exterior

(Ampliar) - Retallable d'un refugi antiaeri de la Guerra Civil. Part exterior.

Retallable d'un refugi antiaeri de la Guerra Civil. Part interior

(Ampliar) - Retallable d'un refugi antiaeri de la Guerra Civil. Part interior.

Joc de dames amb fitxes fetes amb la tècnica de l'Origami

(Ampliar) - Joc de dames amb fitxes fetes amb la tècnica de l'Origami.

Retallables dels Manaies de Girona

(Ampliar) - Retallables dels Manaies de Girona.

Retallables de les Vestes de Girona

(Ampliar) - Retallables de les Vestes de Girona.

Motius vegetal fets amb la tècnica de l'Origami

(Ampliar) - Motius vegetal fets amb la tècnica de l'Origami.

Peces de l'exposició

(Ampliar) - Peces de l'exposició.

Retallables dels Manaies de Girona

(Ampliar) - Retallables dels Manaies de Girona.

Peces de l'exposició

(Ampliar) - Peces de l'exposició.

Peces de l'exposició

(Ampliar) - Peces de l'exposició.

Drac fet amb la tècnica de l'Origami

(Ampliar) - Drac fet amb la tècnica de l'Origami.


Drac fet amb la tècnica de l'Origami

(Ampliar) - Drac fet amb la tècnica de l'Origami.

Figura feta amb paper bicolor, blanc per un costat i negre per l'altre

(Ampliar) - Figura feta amb paper bicolor, blanc per un costat i negre per l'altre.

Sadako Sasaki, la nena de les Mil Grues (1943-1955)

(Ampliar) - Sadako Sasaki, la nena de les Mil Grues (1943-1955). Viquipèdia.

Figura feta amb paper bicolor, groc per un costat i lila per l'altre

(Ampliar) - Figura feta amb paper bicolor, groc per un costat i lila per l'altre.

Al centre: document gironí del segle XIX amb el segell que l'autentifica embolcallat de paper retallat i plegat (rèplica). A l'entorn, treballs de Pericot que hi són inspirats

(Ampliar) - Al centre: document gironí del segle XIX amb el segell que l'autentifica embolcallat de paper retallat i plegat (rèplica). A l'entorn, treballs de Pericot que hi són inspirats.

Figures de l'exposició

(Ampliar) - Figures de l'exposició.

Caps de dimoni fets amb la tècnica de l'Origami i el retallable del Pont del Dimoni

(Ampliar) - Caps de dimoni fets amb la tècnica de l'Origami i el retallable del Pont del Dimoni.

Elefant fet amb la tècnica de l'Origami

(Ampliar) - Elefant fet amb la tècnica de l'Origami.

Drac fet amb la tècnica de l'Origami

(Ampliar) - Drac fet amb la tècnica de l'Origami.

Retallable d'un caganer

(Ampliar) - Retallable d'un caganer.

Retallable d'un Manaia a cavall

(Ampliar) - Retallable d'un Manaia a cavall.

Figura feta amb la tècnica de l'Origami

(Ampliar) - Figura feta amb la tècnica de l'Origami.


[Més imatges]-------------Back-Index-Next

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés