(Ampliar) - 26 de juny de 1584. Testament de Paula Vives, esposa de Bernat Vives, paraire de Girona, Deixa diners per a la celebració de misses a Sant Feliu i a l’altar privilegiat de la Mare de Déu dels Socors del monestir del Carme. Fons Ajuntament de Girona. (Ampliar) - 18 de novembre de 1606. Testament de Narcisa Güell, esposa de Pere Güell, notari reial de Girona. Escull sepultura al convent del Carme, prop i fora de les muralles de la ciutat, al vas de la seva àvia. Deixa diners per a misses a l’esmentat convent. Fons Ajuntament de Girona. (Ampliar) - Vitrall de l'església del Carme. (Ampliar) - 3 de juliol de 1664. El lloctinent Vicente Gonzaga als jurats de la ciutat de Girona. Atès que els pares de Nostra Senyora del Carme han sofert la destrucció del seu convent a causa de la guerra i desitgen comprar una casa pagant un preu just sense perjudicar la ciutat, els comunica que els agrairà que s’ocupin d’aquest afer de manera que complagui les parts implicades. Lletres Reials. Fons Ajuntament de Girona. (Ampliar) - La capella de la Puríssima Sang. (Ampliar) - Retaule barroc de l'església del Carme, destruït durant la Guerra Civil. 1911. Publicat a "Los Religiosos en Cataluña durante la primera mitad del siglo XIX", de Gaietà Barraquer i Roviralta, 1915-1917. (Ampliar) - Nau de l'església del Carme. (Ampliar) - Altar del Pilar de l'església del Carme, destruït durant la Guerra Civil. 1935. Joan Carrera Dellunder. CRDI - Ajuntament de Girona. (Ampliar) - La capella del Pilar. (Ampliar) - Vista de les teulades del Barri Vell. A l'esquerra, el campanar de l'església del Carme. Al fons, el gratacel del Bolet. 1977. Joaquim Curbet Hereu. CRDI - Ajuntament de Girona. (Ampliar) - Imatge de la Mare de Dé del Carme a l'altar major. (Ampliar) - Làpida a la façana de l'església del Carme. La inscripció diu: "En lo any 1699 essent prior lo Mt Rt Pe Me Fr Anton Gomes y administradors Geroni de Campmany Cavaller, Fco Fer Met, Anton Lluis Cirugía, Joseph Ros Argenter, Francesch Arenys" |
1. Un convent fora muralles.
Els carmelites varen arribar a Girona el 1292 i es varen establir, de manera provisional, en una casa a l'interior del recinte emmurallat. Poc temps després, el 1295, van edificar un convent prop del riu, extramurs, on encara es conserva el nom del carrer del Carme, i la pujada de les Pedreres. Roig i Jalpí esmenta que "salieron fuera, a la parte de mediodía, distante como doscientos pasos, poco más, o menos, de los muros de la ciudad nueva". (Ampliar) - Fragment de predel·la amb dos profetes procedents del retaule major del convent del Carme de Girona. Obra de Pere Oller. Cap a 1415. Museu Nacional d'Art de Catalunya. El cronista Jeroni de Real (1626-1683) explica que el Carme era fora muralla, elevat a la dreta de l'Onyar, a uns 150 metres de la porta de la muralla sud, anomenada precisament portal del Carme. L'església, el primer temple i edifici gòtic a Girona, "era de gran bellesa, rica en retaules i mausuleus a l'interior, les capelles laterals acollien les sepultures dels llinatges gironins, com Raset, Real, Alemany, Despuig, Desbach". L'església del Carme, segons Roig i Jalpí, lluïa el campanar més bonic de Girona. Agnès de Real, la primera muller del cronista, hi va ser enterrada. Al costat del temple conventual hi havia el de la confraria del Crist de la Sang: "Agregada al mismo pórtico, que era muy largo, pues tirava casi de parte del frontispicio de la Iglesia y casa, estava la capilla de la cofradía de la Sangre de Jesuchristo, que era como otro templo del convento". (Ampliar) - Convent i església del Carme fora muralles. 1653. Detall de "Plan de la ville de Gironne et du campement de l'armée des ennemis avec le campement de l'armée du roy, commandée par le marquis du Plessis-Bellière, le 24 juillet 1653". Bibliothèque nationale de France. 1. El trasllat dins les muralles.
El convent, com que es trobava fora muralles, era objecte dels continus atacs deis francesos, que, fins i tot, el feien servir de refugi. Acabat el setge francès del 1653, els frares retrobaren un edifici totalment enrunat, i general Antonio de Zúñiga, per evitar que fos utilitzat un altre cop per l'enemic, decidí enderrocar-lo. Aleshores els carmelites calçats van passar a residir dins la ciutat, on edificarien, a la pujada de Sant Martí, on hi havia el palau de Josep Margarit, a qui, com a governador de Lluís XIV, se li havien confiscat tots els béns, una nova església i un nou convent, més senzills que els destruïts. En època de Roig i Jalpí, mentre el palau era reformat en convent, els carmelites visqueren, durant un temps, "con summa estrechez e incomodidad" a la casa del doctor Miquel Abric. (Ampliar) - Fragment de predel·la amb dos profetes procedents del retaule major del convent del Carme de Girona. Durant anys va estar al carrer Ramon Turró de Girona. Obra de Pere Oller. Cap a 1415. Museu d'Art de Girona. 3. El nou conjunt conventual.
La nova edificació va requerir temps i es va alçar per etapes. Tot primer es va aixecar la capella de la Puríssima Sang. El 1700 es va signar el contracte per a l'edificació de la façana, de la qual es responsabilitzaren els mestres de cases Jaume Mir, Joan Oliveras i Josep Mir; per a la visura final de l'obra és citat el mestre Soriano, d'origen aragonès, que aleshores treballava a Girona. (Ampliar) - Detall del recolzabraços d'un reclinatori, amb els perfil de dues vestes de la Congragació de la Puríssima Sang.
El canonge Barraquer també parla del retaule: "El rico e inmenso retablo mayor ofrece buena muestra de barroquismo, denunciando no lejano parentesco con el de Belén de Barcelona. Está dorado. En su nicho principal
guarda la Virgen titular, teniendo a cada lado, algo más bajos que aquélla, dos santos, de escultura. El segundo piso alto presenta un santo obispo. Las columnas, elemento indispensable de este género de retablos, muestran prolijo adorno de
relieves en su tercio inferior, pero no son salomónicas; bien que el adorno abunda en el retablo por todos los lados". (Ampliar) - Vista de la Capella de la Confraria de la Puríssima Sang, a l'interior de l'església del Carme. S'observa l'ornamentació amb motiu del Dijous Sant. S'hi observa part del retaule barroc destruït durant la Guerra CIvil, obra d'Agustí Sala (col·laborador de Pau Costa), contractat per la mateixa confraria de la Puríssima Sang el 1730 pel preu de 637 lliures. 1911-1936. Valentí Fargnoli i Annetta. CRDI - Ajuntament de Girona. 4. El retaule barroc perdut.
Durant la Guerra Civil de 1936-1939, l'església del Carme va ser saquejada i esdevingué garatge i calabós. Entre les pèrdues que va patir s'hi ha de comptar el retaule barroc de Josep Barnoia (o Barnoya) (1), per la qual cosa no és fàcil de fer-ne una descripció detallada. Els aspectes que aporta el contracte són, d'altra banda, sintètics. En la signatura del document, feta el 23 de setembre de 1753, va intervenir-hi el pare prior del convent, aleshores ho era Josep Vilar, i s'acordà que l'obra havia de ser acabada i assentada per la festa de la Pasqua de Resurrecció de 1755. Per al pagament del treball hom comptava amb una deixa de la senyora Isabel Cassà, vídua d'un calceter de Girona. (Ampliar) - Imatges antigues de l'església del Carme. 5. L'església i el campanar.
L'actual església consta d'una nau amb dos passadissos formats per la comunicació feta entre les capelles laterals; la nau central de quatre trams, inclòs el del cor situat sobre un arc carpanell i una volta de creueria, està: coberta per una volta de llunetes de 15'50 metres d'alçada; el presbiteri és poligonal amb tres costats; sobre les capelles laterals hi circula un passadís obert a la nau per tribunes amb balustrades. El frontis, encarat a migdia, de grans carreus ben escairats, està decorat per una portalada d'estil barroc simple; el portal rectangular està flanquejat per pilastres estriades jòniques adossades als muntants, un entaulament filetejat, un frontó triangular truncat amb un finestral intercalat que repeteix els mateixos elements del portal en menor dimensió i una fornícula amb la imatge moderna de la Mare de Déu del Carme (2001); està flanquejat per dos escuts heràldics en mig relleu. (Ampliar) - Imatges antigues de l'església del Carme. Notes (1) - Josep Barnoia Rius, que va néixer a Girona el 1719, era de la nissaga deis Barnoia, autors de retaules i originaris de Palafrugell, que també havia passat un temps a Camprodon. Era fill de Marià Barnoia Costa, escultor de retaules, i de Mònica Rius, els quals s'havien casat a la catedral de Girona el 1717. Ell, per la seva banda, es va casar el 1750 amb Eulàlia Vinyals, filla d'un flequer de Girona. El matrimoni Barnoia-Vinyals va tenir una bona colla de fills, que foren batejats a la parroquia de Sant Feliu: Eulàlia (1750), que el 1768 es va casar amb l'escultor Pere Viladevall, de Pujals dels Pagesos; Josep (1752), que continuà l'art de l'escultura i el 1774 es casà amb Teresa Homs Cors, filla d'un metge de Blanes; Antònia ( 1755), que el 1777 es maridà amb el fuster Pere Diumer, de Banyoles; Maria (1757), casada el 1783 amb el cirurgià Jaume Vinyes Peixagut, de Maçanet de Cabrenys; Bru (1760); Narcisa (1761 ), que el 1793 es casà amb l'argenter Pere Viader Bota, de Girona; Mònica (1763); Magdalena (1764), i Marià (1766), que el 1793 va ser ordenat prevere i va morir aviat, cap el 1797. El nostre escultor, per la seva banda, va traspassar el 1766, quan tenia 47 anys.Que Josep Barnoia Rius es dediqués a la mateixa activitat laboral que el seu antecessor no té res d'estrany, ni tampoc que l'àmbit familiar s'ampliés en el mateix sentit. La seva tia Francesca, germana de Maria Barnoia Costa, era casada amb l'escultor Joan Torras, d'origen barceloní i que va ser ben conegut a les nostres comarques. D'altra banda, una de les filles de Josep Barnoia es va casar també amb un escultor, ja esmentat, de Pujals dels Pagesos. D'aquesta manera es conformava una petita empresa familiar. L'inventari de les propietats, més enlla de les eines i els materials necessaris pera l'ofici i dels béns quotidians de l'època, assenyala un mas al veïnat de Montagut, a Sant Julià de Ramis, una vinya a Quart, i cases al carrer de la Barca i la placeta del carrer dels Calderers. En aquesta propietat hi havia ben propera la fornícula de la imatge de la Mare de Déu de Montserrat, tallada pel seu pare i que cada 26 d'abril era portada en processó a l'altar major de la col·legiata de Sant Feliu. El nostre Barnoia no era, certament, un home ric, pero l'ofici de constructor de retaules li va proporcionar elements interessants per viure confortablement. A part del retaule del Carme, sabem que, l'any 1756, va contractar un nou retaule per a la capella de Sant Miquel, de l'Ajuntament de Girona, per un valor 290 lliures, tot i que finalment en cobra 337. També, el 1760, realitzà un retaule per a la venerable congregació deis Dolors, de Girona, i abans s'havia encarregat d'unes obres menors pera l'església de Sant Telm, de Sant Feliu de Guíxols, i obrà el retaule major de Riudarenes. (De J. Clara, "Nota sobre l'escultor Josep Barnoia Rius (1719-1766) i el retaule major de l'església del Carme de Girona", 2012). - Tornar al text Bibliografia |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice | © Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |