![]() |
![]() |
![]() |
||
![]()
Als terrenys que actualment ocupa l'hotel Ultònia a la Gran Via de Jaume I, l'escola Joan Bruguera i el carrer dels Artillers, al barri del Mercadal, s'hi bastia el baluard de la Santa Creu, el més petit dels del sector, amb una superfície de 2.139 metres quadrats. Separat del baluard de Figuerola per uns 175 metres, tenia dues cares i dos flancs rectes. ![]() (Ampliar) - Vista parcial del baluard de la Santa Creu en ruïnes poc abans de la seva demolició definitiva. Al fons, la muntanya de Montjuíc amb el castell homònim i la torre de Sant Joan. 1905. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.
La seva dotació artillera durant la Guerra del Francès va ser de set canons. Durant els setges de 1808-1809, la quarta esquadra de les Heroïnes de Santa Bàrbara, la de Santa Eulàlia, tenia assignada com a centre la plaça del Mercadal, i havien d'atendre els baluards de Santa Creu i Figuerola, i el llenç de muralla fins passat el convent de Sant Agustí. L'esquadra estava comandada per Maria Custí les sargentines Rosa Mir i Vicenta Tornabells, les esquadristes Francesca Soler i Eulàlia Vila. ![]() (Ampliar) - Vista del barri Vell amb les hortes en primer terme. En segon terme, el tram de muralla comprès entre el baluard de Figuerola, a l'esquerra i el baluard de la Santa Creu, a la dreta. 1877. Joan Martí Centelles. CRDI - Ajuntament de Girona. ![]() (Ampliar) - La muralla del Mercadal. Amb la lletra C s'indica el baluard de la Santa Creu. Detall de "Plan de Gironne et des attaques qui y furent faites pendant le siège de 1694, par monseigneur le mareschal duc de Noailles. 1694". Bibliothèque nationale de France. ![]() (Ampliar) - Vista de la Devesa des del baluard de la Santa Creu. En primer terme, les restes del baluard. En segon terme, un tren circulant pel terraplè del tren a l'altura del carrer Bonastruc. 1903. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.
Bibliografia. |
![]() Granader del regiment de Sant Narcís. Guerra de Sucessió. Pintat i fotografia d'Ignasi Tor i Prunell, gentilesa de l'autor.
(Ampliar) - Restes del baluard de la Santa Creu localitzades al solar de l'antic cinema Ultònia. 2003. Imatge gentilesa de eldimoni.com
La Companyia de Santa Bàrbara. Oli de Diego Fontalba. Detall.
[Baluards i portals] |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |